5 Tips för att lyckas med din black friday annonsering för sociala medier 2021.

5 tips för black friday annonsering på sociala medier 2022. Så gör du för att lyckas!

Tips 1: Planera dina kampanjer för black friday

Black Friday är en mycket köpintensiv period som infinner sig i slutet av november. Om du har tänkt annonsera inför din black Friday-kampanj finns det en del att ha i åtanke. Här kommer några punkter att se över när du planerar inför Black Friday annonsering 2022:

1. Vilka erbjudanden kommer du att köra?

2. Vilka priser kommer du erbjuda för din kampanj?

3. Vilka är dina konkurrenter, som skulle kunna erbjuda samma produkter/tjänster?

4. Hur ska du göra för att sticka ut med ditt erbjudande?

Tips 2: Sätt upp dina målgrupper för black friday annonsering

Det är viktigt att planera målgrupper utifrån erbjudande. Att känna sina kunder och sin målgrupp är en stor del av en lyckad och effektiv annonsering. Det blir dessutom ännu viktigare under högtider som Black Friday.

1. Vilka målgrupper passar mina erbjudanden? 

2. Sätt upp målgrupperna i ditt annonsverktyg FB Business Manager. Glöm inte att exkludera folk som redan har gjort ett köp på din webbsida. 

Vi kan ta ett exempel: Låt oss utgå från att du har ett erbjudande på Tv-skärmar under Black Friday. Då kan du genom Facebookpixeln skapa en målgrupp som är baserad på personerna som besökt landningssidan för just Tv-skärmar på din hemsida. På så vis vet du att du får en målgrupp som redan visat ett visst intresse för dina produkter.

Tips 3: Bygg dina varma målgrupper för black friday

Många annonsörer gör misstaget att köra på med sina vanliga kampanjer hela vägen fram till Black Friday, och byter endast ut själva erbjudandet när dagen väl kommer.

Istället måste du under september och oktober starta upp kampanjer som fokuserar på att bygga upp ditt varumärke och får din målgrupp att känna förtroende för dina produkter, din webbshop och din support. På så vis bygger du en stabilare kundbas.

Ett bra sätt att skapa varmare målgrupper är genom videovisnings- och trafikkampanjer. Syftet med dessa kampanjer är att skapa medvetenhet kring ditt varumärke, utan att uppmana till köp. På så vis ökar mängden besökare till webbsidan, och fler personer kommer nås av dina videoklipp, utan att känna sig pressade att köpa.

Tips 4: Schemalägg dina kampanjer för black friday

I år infinner sig Black Friday den 25:e november, men många annonsörer väljer att starta igång sina erbjudanden redan på måndagen – och kör alltså en black week. Detta innebär att dina annonser för black Friday / black week bör vara igång måndagen den 21:a november. Vi ser även tendenser till att många kör igång redan i början av november med sin annonsering och gör detta till en Black Month. 

Ett upplägg som sparar både tid och energi är att schemalägga kampanjerna så att de överensstämmer med dina erbjudanden – redan nu. Om du redan nu sätter upp kampanjer och schemalägger dessa kommer facebook ha god tid på sig att godkänna dem. Ibland kan det ta upp till 48h innan dina annonser blir godkända. 

Ett scenario som inte är helt osannlikt är att en annons inte blir godkänd – då behöver du lägga tid på att åtgärda problemet så att annonsen kan rulla felfritt kanske detta också händer när du har som mest att göra så se till att kampanjen har gått igenom godkännande processen. 

Detta gör du genom att publicera din kampanj och annons men du har den schemalagd eller avstängd. 

När dina kampanjer startar så har de alltid en inlärningstid på ca 4 dagar, eller när du har uppnått 50 konverteringar. Så har du exempelvis köp som konverteringshändelse måste du så snabbt som möjligt upp i 50 sälj.  Tänk på detta när du planerar din budget kopplat till ditt konverteringsmål. 

Vi rekommenderar dig att gasa på med din annonsbudget i början så att FB kan hjälpa dig att komma ur inlärningsfasen snabbt. Du kan sedan sänka annonsbudgeten, men helst inte med mer än 20% per dag då detta kan leda till att FB startar om din inlärningsfas. 

Tips 5: Optimering för black friday annonsering

När vi annonserar på sociala medier åt våra kunder under Black Friday rekommenderar vi alltid att man håller extra koll på kampanjerna i början av kampanjperioderna. 

Märker man att man inte kommer upp i de 50 konverteringar som krävs så måste man se om man kan ändra konverteringsmålet. Detta kan man göra genom att t.ex ändra så att FB optimerar för de som lagt i varukorgen istället för de som har köpt. 

Det är också viktigt att hålla koll på hur ditt content mottages, om du får dåligt med klick, låg klickfrekvens eller skyhög CPM (mer än normalt vid högtider som Black Friday ) – Då måste du se över dina kampanjer och kanske ha någon plan B. 

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig sänka dina kostnader och samtidigt bibehålla eller öka dina resultat? 

Skicka in en förfrågan nedan så ser vi om det finns möjlighet till ett konsultationsuppdrag inför höstens Black Friday ( Black Month)

Facebook
Twitter
LinkedIn