Genom tiderna har vi varit generösa med att dela med oss, av något av det mest värdefulla vi har… vår data 😮 men nu är det slut med detta. Nu ska vi få tillbaka äganderätten av vår data… eller?

Företag som Alphabet ( Google ), Facebook, Netflix, Apple, Amazon har gått från garage eller studentrums-företag till att bli några av världens mäktigaste bolag de så kallade FAANG bolagen. Men det är såklart inte bara dessa företag som samlar in data om deras användare.

Är data verkligen det nya guldet? 🏆

I flera år har vi pratat om datan som det nya guldet. Men nu börjar guldgruvorna sina och de stora bolagen har nu samlat på sig så mycket data att detta inte längre kan användas som en konkurrensfördel mellan de stora bolagen.

När jag själv fick min första telefon, en sån där vikbar modell, då kunde man samla på sig max 100st telefonnummer, på den tiden sparades alla telefonnummer på sim-kortet och inte på telefonens minne. Jag förstod snabbt värdet i att spara telefonnummer och återanvända detta när jag behöver komma i kontakt med denna personen igen för att få hjälp eller följa upp en affär.

Idag är det inte bara telefonnummer som sparas om oss utan allt möjligt, i en artikel i Foxnews anges att FB har hela 29 000st datapunkter om oss, sina användare. Det finns också uppgifter om att det finns upp emot 52 000st datapunkter bara hos FB.

Vi har alltid vetat att ju mer information vi har desto mer vet vi och baserat på denna informationen kan vi fatta bättre beslut. Det började med att vi ritade runstenar på stenväggarna i grottorna, till att vi började anteckna på papper. Nu har vi digitala anteckningsböcker och lägger dagligen upp inlägg vad vi gör, vart vi gör det och varför vi gör det vi gör.

JA data är definitivt ett guld som inte bara är värdefullt likt en ädelsten utan som en modern digital handelsvaluta.

Google och Facebook redovisar all data i enlighet med GDPR

När GDPR infördes så kom krav om att ALLA användare ska ha full möjlighet att se den totala data som finns om dom. Detta skapade total kaos hos bolag som var rädda att rejäla stämningar kunde vänta. Bolagen hade ingen annan lösning än att vara transparent med sin data.

Nu låter dom sina användare både se, ladda ner och radera sin data på deras plattformar – Detta är bra!

Här är all data Facebook & Google har om dig

Relevant reklam tack – via optimerad data!

Själv startade jag mitt FB konto redan 2007 och någonting jag är helt säker på är att mina intressen, musiksmak, livsstil och flera andra saker är inte alls som dom var när jag startade mitt konto så kanske att några av alla 29 000 eller 52 000 datapunkter, oavsett antal så förändras dessa regelbundet och därmed skadar det inte att man rensar sin data ibland speciellt om man själv vet att man har gjort större förändringar i livet.

Sanningen är att ju mer uppdaterad vår data är, desto bättre kan vi ta del av de budskap, upplevelser, erbjudanden relationer m.m som vi värdesätter och behöver.

När man vet hur man kan använda sin data för att skapa bättre förutsättningar så blir det sjukt effektivt. Som när min fru t.ex skulle köpa en ny elcykel. Då gör hon en process som ser ut såhär, hon googlar ”elcykel dam”. Hon går in på de stora aktörernas sidor och bläddrar bland damcyklarna. Sedan avslutar hon med att söka på FB marketplace efter just ”elcykel dam”.

Nästa dag kan hon på kvällen i soffan gå igenom sitt vanliga flöde och vet att hon kommer få upp reklam för elcykel, om det finns någon där ute som just nu har kampanj på en lämplig elcykel för henne att köpa – Smart & smidigt!

Jobba inte emot din data, låt den arbeta för dig så blir den även ditt egna guld!

Kan vi ansvara för vår egna data då?

När Apple nu släppte sin senaste uppdatering, iOS 14.5 så kom en funktion som de kallar för App Transparancy. Detta gör att ALLA appar på butiken App Store nu måste låta användarna bestämma om man vill att appen samlar data om sig själv eller inte, detta görs genom en pop-up ruta där användaren får godkänna eller neka till spårning.

Detta innebär i praktiken att om man t.ex nekar Facebook appen att spåra ditt beteende i appen så kommer FB inte att kunna hämta någon information från din enhet och lagra på sina egna servrar – Men va?, slipper jag reklam då?

Det enkla svaret här är NEJ, det kommer bara betyda att de annonser du får se är inte alls är anpassade för dig och vad du tidigare har visat intresse för – Men det är väl bra att FB inte kan spåra mig?

The million dollar question: Vad har du att dölja?

Men nu vet vi att det handlar inte om att dölja någonting utan mer att du och jag kan känna sig otrygga när vi vet att information om oss bl.a namn, telefonnummer, mailadresser, kortuppgifter, kontouppgifter och lösenord cirkulerar ute i molnet och om man har otur kan fångas upp av hackare eller fångas upp vid ett dataintrång eller läcka.

Ett flockbeteende som visar vägen!

Detta är någonting som framförallt Facebook och Google arbetar med att lösa just nu. De kallar detta för FloC (The Federated Learning of Cohorts). I praktiken betyder detta att genom all data de hittills har samlat på sig kan se vissa typer av flock liknande beteenden. De säger att de ska kunna göra detta direkt på användarnas enheter och sedan endast skicka ett ”Flock ID” till annonsörerna som berättar vilken flock du tillhör.

Jag ska nu försöka simulera hur detta kan fungera i praktiken.

Jag använder min enhet under dagen och besöker mina nyhetsappar på morgonen där jag läser de senaste nyheterna om teknik, ekonomi, och lite samhälls relaterade ämnen. Jag avslutar med att kolla vädret.

Under dagen surfar jag runt på mina sociala medier och engagerar mig med innehåll från vänner, kollegor och annonsörer.

Jag avslutar min dag genom att spela lite spel, läsa lite mer nyheter, kolla på några avsnitt Mythic Quest och sätter sedan igång min sömn app som varje natt mäter min sömn.

All denna datan samlas nu på min enhet och kontrollerar om jag fortfarande ingår i samma flock eller om mitt beteende har förändrats.

När jag nu öppnar min Instagram app för att kolla mitt digitala flöde kan Instagram skicka en förfrågan om att få läsa av mitt FloC ID och kan då då personifierade flöden och webbsidor som anpassas helt efter mitt eget beteende och intressen utan att jag delar min personliga data direkt till externa partners.

Jag hoppas verkligen du har fått värde av att läsa detta inlägg om hur jag ser på framtiden för spårning av användare digitalt och hur guldet nu ägs av oss. Samt hur vårt grundläggande flockbeteende nu banar väg för ett fortsatt öppet och fritt internet där annonsörer fortsatt kan hitta relevanta kunder och nya relationer kan byggas mellan individer.

Tack!

Facebook
Twitter
LinkedIn