Din kompletta guide för UGC content

Snabblänkar till innehållet på vår UGC content sida

UGC content har tagit världen med storm och vid en sökning på Google så presenteras man med 310 000 000 resultat. 

När Nosto gjorde sin undersökning såg man att hela 83% av de som svarade anser att företag behöver vara mer autentiska i sin annonsering för att skapa förtroende, ge mervärde genom att dela utbildande innehåll eller innehåll som underhåller. 70% av de som svarade i undersökningen sa att det är viktigt att företag skapar personligt innehåll.

Personligt innehåll blev otroligt populärt 2020 under pandemin när TikTok slog igenom på bred front och erbjöd precis detta, ett personligt flöde som var helt unikt för varje användare.

TikTok är inte ett socialt medier som många tror utan klassificerar sig själva som en underhållningsplattform mer i stil med YouTube eller Netflix men det har en riktigt stor fördel. De har ett always-on tänk där användarna blir erbjudna ett flöde av videos som är 100% utvalda av TikTok algoritmen och som ger underhållningsvärd eller utbildningsvärde till användaren.

 

Don’t Make Ads Make TikToks

Varför ska jag använda UGC content?

UGC content används ofta av företag som vill skapa mycket content löpande och där man vill använda sig av olika personer för att marknadsföra sitt företag, produkt eller tjänst. 

UGC kan ibland även namnges som IGC, EGC eller AGC och vi har förklarat här vad dessa olika termer betyder och innebär. 

UGC blev en stor trend när TikTok slog igenom och kopplade ett stort tag om begreppet Don’t Make Ads, Make TikToks. 

Detta betyder att man ska skapa content som är autentiskt för plattformen och som inte direkt kan tolkas av användaren att det är en reklam. 

Hur ser UGC content ut?

UGC content har ofta en stor betydande roll för många företag idag och är oerhört populärt inom e-handel. 

När vi tittar på UGC content så ser vi 2st saker som gör att denna typ av material sticker ut.

  • Det ser inte ut som en reklamvideo/annons
  • Modellerna är oftast inte anställda på företaget
  • Materialet har ofta en utbildande och/eller underhållande ton. 

Hur gör JAG UGC content?

Att skapa UGC content är enligt många väldigt tidskrävande vilket väldigt sällan stämmer. 

I våra analyser från att ha jobbat med UGC content för företag som Truecaller, KFC och DreamHack så ser vi tydligt att content som filmas med en mobiltelefon ofta presterar bättre än en video som är filmad med en systemkamera. 

Vi ser även att material som inte är filmad i en påkostad studio utan på ett kontor, i en butik eller i ditt vardagsrum presterar bättre. 

Så ta upp din telefon och börja skapa dina UGC klipp eller varför inte hitta en UGC byrå som hjälper dig att ta fram förslag på kreatörer som passar ditt företag, produkt eller tjänst. 

Vi på Bright Mind Agency har många lyckade case som du kan se mer av här.  

Vår UGC Byrå har levererat UGC content till

Se våra case på UGC content videos

FAQ
för dig som vill veta mer om begreppen runt UGC

UGC är särskilt populärt på plattformarna TikTok och Instagram där byråer och företag har sett ett ökat engagemang och försäljning genom att använda sig av UGC content. 

UGC content innebär att företaget använder material som är inspelar av eller inspelat i samarbete med deras kunder men kan även vara av de som gör samarbeten eller partnerskap med företaget. 

UGC vs. IGC?
Det är många som förväxlar UGC content med IGC content men för oss är detta en stor skillnad och det förklarar vi mer i detalj under fliken IGC content. 

UGC är ett begrepp från engelskan som står för User Generated Content och på Svenska betyder Användargenererat innehåll. UGC är särskilt populärt på plattformarna TikTok och Instagram där byråer och företag har sett ett ökat engagemang och försäljning genom att använda sig av UGC content.

EGC content är en engelsk term och står för Employee Generated Content. Employee generated content på svenska innebär att det är content som skapas av de anställda. Detta har tidigare varit väldigt viktigt vid användning av t.ex LinkedIn. En stor fördel med EGC content som skapar av dina anställda är att det oftast blir mer in-the-moment och känns mer genuint och äkta. 

Ett stort syfte är att visa upp ditt företag från en annan anställds ögon och detta används ofta för att bygga kultur och förtroende för ditt företag. 

Detta används med fördel vid anställningsprocesser och rekryteringar. 

Användargenererat innehåll är videos eller bilder som skapas av en användare som sedan används för att skapa räckvidd, bygga förtroende eller driva försäljning av ett företag och deras produkter och eller tjänster. Detta är också den svenska översättningen av UGC ( User Generated Content ). 

UGC Creator är en användare av sociala medier som skapar innehåll som är anpassat till sin egen målgrupp för att bygga förtroende men kan även ha en konverterande funktion. 

Detta kan t.ex vara när en kreatör skapar material där de visar upp hur de använder företagets produkter i sin dagliga rutin eller hur de stylar olika klädesplagg med varandra för veckans behov. 

En UGC kreatör kan man hitta antingen genom att kontakta de direkt via plattformarna eller genom att använda en UGC Byrå eller Creative Partner till TikTok, Meta eller annan plattform. 

IGC content står för Influencer generated content, detta är content som är direkt skapat av en influencer kopplat till ert varumärke, tjänst eller produkt. 

En Influencer har ofta ingen relation till dig eller ditt företag på personlig nivå utan köps in ofta på projektbasis. 

Influencers har ett ökat förtroende. 
Influencer-marketing har blivit otroligt populärt de senaste 5åren där de flesta företag ser en ökning i räckvidd, engagemang och konverteringar genom att en influencer använder sitt uppbyggda förtroende med sina följare för att marknadsföra din produkt. 

När ska jag använda influencer?
En influencer passar in i din mediamix när du har en tydlig produkt eller tjänst som är kopplat till en specifik kampanjperiod. 
Detta kan vara t.ex en lansering av en ny produkt i ditt sortiment eller att du vill öka ditt förtroende för en produkt genom att visa att denna eller de influencer du väljer använder just din produkt eller tjänst. 

AGC content är en term och betyder Ambassador Generated Content. AGC content levereras av en ambasadör som du har en stående relation med och som på löpande basis levererar material till dig och ditt företag. Ett exempel på detta är Khaby Lame som nyligen blev ambassaör för Hugo Boss.

Att jobba med en ambassadör är ofta väldigt effektfullt när din ambassadör har ett stort personligt intresse i ditt företag då en ambassadör ska leva efter att bygga förtroende för ditt företag och finnas tillgänglig för att skapa content när helst som du behöver detta. 

En annan aspekt med en ambassadör är även att denna bör i alla dialoger prata gott om ditt företag till sina fans, vänner och familj. 

På en UGC Byrå specialiserar man sig på att skapa personliga annonser.

Genom en tydlig strategi och målgruppsanalys ser man över vilka typer av flöden man vill se sina produkter och tjänster i. 

Efter detta letar Byrån upp kreatörer som passar denna strategi och skapar sedan material i UGC format tillsammans med kreatören. 

Vanligtvis har Byrån redan tillsammans med kund gått igenom förväntningar och riktlinjer för hur deras produkter får och inte får framställas men övrigt ligger stor del av kreativiteten på Byrån och en framgångsfaktor här är förtroende, respekt och tillit. 

Vill du ha hjälp att skapa UGC content?

Känner du att du inte är rätt person att stå framför en kamera? Har ditt marknadsteam fullt upp? Vill ni ha ett team av ruttinerade UGC kreatörer för att starta upp er satsning med TikToks eller Instagram Reels? 

Vi på Bright Mind Agency har flera års erfarenhet av att skapa UGC content. Vi hjälper er att sätta upp en strategi tillsammans med en content plan där vi tydligt går igenom vårt uppdrag tillsammans med er målsättning. 

Vi arbetar agilt och nära er som kund, vill ser oss gärna som er förlängda erm eller ert externa marknadsteam. 

För oss är relationen till er som kund viktigast