Det pågår mycket snack och frustration i den digitala marknadsbranschen just nu. Alla stora aktörer på marknaden förstår att de måste följa i Apples fotspår på precis samma sätt som de utvecklade nya mobiler efter att iPhone släpptes eller när Apple först tog bort hörlursuttaget.

Detta innebär att tredje-parts cookies, alltså det som annonsörer använder för att spåra användare och deras beteende på internet är snart ett minne blott iaf om Apple får bestämma.

Apple blockerar spårning med iOS 14 och Osx Big Sur

Just nu lever vi i en oviss tid där Apple har gått ut och sagt att de kommer att kräva att utvecklare informerar deras användare om vilken data som samlas in om dom och att alla som använder iOS14 kommer få upp en ruta vid nedladdning av appar där de behöver godkänna att appen kommer åt användarens data. Om användaren klickar på neka så kommer appen inte att kunna använda datan från användaren och därmed inte heller skicka den vidare till appens utvecklare. Detta kommer alltså gälla alla appar som finns på App store däribland TikTok, Snapchat, YouTube m.m.

Kommer Google fortsätta spåra användare?

Google gick den 3 mars 2021 ut med ett blogg-inlägg där de skriver att de planerar att fasa ut tredje-parts cookies från sina appar och webbsidor. De säger tydligt att användare ska inte behöva bli berövade på sin privata information för att få relevant annonsering.

Detta är stort för oss på Bright Mind Agency då vår vision alltid har varit att leverera Relevant marknadsföring.

Så som vi ser på detta kommer Google lägga ännu mer resurser på att förbättra deras verktyg och ta fram nya system som tillåter annonsörer att nå sin målgrupp på ett mer relevant sätt som samtidigt säkerställer användarnas privata information, eller iaf sätter beslutet i händerna på användarna där de själva kan välja om de vill använda sin data eller inte.

Google säger följande:

“Framsteg inom aggregering, anonymisering, processering på enheter och andra privatlivs-bevarande teknologier har givit oss en tydlig väg framåt för att ersätta individuell identifiering.”

Hur ska vi då nå ut till rätt personer med vår marknadsföring?

Det vi vet idag är att ALLA olika annonsplattformar experimenterar och testar olika sätt att spåra användare eller att kunna leverera annonser till en viss person eller grupp av människor med riktade budskap baserat på olika datapunkter.

Vi har t.ex börjat implementera Server side-API, Aggregated events och en del andra verktyg finns även med i våra experiment med våra partners.

Någonting som vi på Bright Mind tror väldigt starkt på men som ännu inte är bekräftat är att användare kommer att via sina enheter ha all sin privata information samlad, på precis samma sätt som vi sparar våra privata bank-id uppgifter, face-id eller kreditkorts uppgifter tryggt och säkert på en samlad plats.

När annonsörer vill leverera relevant annonsering mot sina användare så kommer man kunna välja själv i sin enhet om man vill godkänna detta eller inte och därmed lämnar din privata information aldrig din egen enhet.

Något som är värt att känna till är att även om du kan välja att blockera användning av din privata information så kommer annonsörerna inte ge dig färre annonser….

Precis du läste rätt… annonserna kommer bara att bli mycket mindre relevanta för dig och ditt önskade flöde.

Vad behöver våra kunder tänka på idag?

Redan nu har Facebook ändrat flera strukturer i sina verktyg, några av dessa ger direkta effekter på vårt sätt att arbeta och att mäta effekten av vår annonsering för våra kunder.

Förkortat konverteringsfönster

Tidigare hade Facebook ett konverteringsfönster på 28 dagar från det att en användare såg en annons till att de köpte en produkt på en webbshop. Detta har nu minskat till 7 dagar.

I praktiken innebär detta att alla som tidigare köpte en produkt 8 – 28 dagar efter de såg en annons kommer vi inte längre kunna registrera i våra annonsverktyg och därmed kommer våra siffror direkt att minska och rapporter kommer se ut på ett annorlunda sätt.

Begränsning av 8 st event för varje domän

Vid annonsering kommer vi att registrera er domän och till denna koppla max 8 st event. Detta är inget problem för majoriteten av våra kunder då de flesta endast har 4 – 6 st standard event för sin annonsering.

Exempel på standardevent för annonsering av e-handel.

  • Sid visning
  • Visning av produkt
  • Visning av kategori
  • Lägg i varukorg
  • Påbörja betalning
  • Köp
Enbart registrering av senaste eventet (händelsen)

Vi har alltid kunnat skapa målgrupper baserat på era besökares beteende och klick. Vi kan t.ex registrera en målgrupp för alla som har besökt eran startsida men som aldrig har tittat på en produkt.

Nu registrerar facebook endast det senaste eventet som besökaren gör, så om en kund slutför ett köp så är eventet “köp” det enda som finns sparat.

I praktiken innebär detta mest nytta för företag som har jobbat som oss och kommer skapa en bättre upplevelse för alla användare.

Många annonsörer glömde tidigare att exkludera folk från annonsering efter att de gjort t.ex. ett köp och fick således fortfarande annonsering då de låg kvar i målgruppen som hade visat en produkt.

Detta kommer nu alltså att försvinna automatisk.

Hur ser vi på Bright Mind på framtiden för digital marknadsföring?

Vi ska förändra marknadsföringsbranschen och detta är ett steg i rätt riktning där de stora aktörerna förstår att vår vision är det bästa för användarna.

Det är väldigt svårt att förändra en bransch. Det kräver hårt arbete, massa energi, ett engagerande team som hela tiden håller sig motiverande, vill vara med på resan, utvecklas och förstående kunder som vill göra det bästa för att skapa starka relationer med sina kunder.

Vi tror på användarens rätt att bestämma över sin egen data och sin egen upplevelse av de appar och webbsidor som de besöker.

Men om man kunde så skulle vi alla dagar i veckan sätta en skylt på brevlådan som säger “Endast relevant reklam – Tack!”

Tack för att ni tog er tiden att läsa, har ni några som helst frågor så tveka inte att kontakta oss

Facebook
Twitter
LinkedIn