Sökmotoroptimering eller SEO är ett begrepp som innebär att man VET vad sina kunder söker på och hur stor konkurrens det är på dessa orden hos Google. Sedan skapar man optimerade och anpassade texter för att matcha dessa sökord eller fokusord. Men SEO är så mycket mer än bara dina texter. Några av de saker vi tittar på när vi gör en sökordsanalys är
Dessa brukar oftast kallas för Onpage SEO och är alltså saker man jobbar med på din egna sida.
Har man en något begränsad budget och inte kan köpa både SEO och annonsering, vad ska man göra då?
Vi brukar alltid rekommendera våra kunder att starta kampanjer för att driva in trafik till sidan, med SEO tar det vanligtvis 3-6mån innan man ser effekt av det arbetet man lagt ner på optimeringen. Vi erbjuder därför 3 och 6mån kampanjpaket för betald annonsering så att du då kan se hur stor effekt din SEO har fått och därifrån välja om du vill gå vidare och köra denna parallellt med SEO arbetet.
Har man redan en stor organisk räckvidd via sina kanaler så är detta också ett fantastiskt bra sätt att driva mer trafik till er sida och därmed också hjälpa er SEO.
Beroende på vem du kontaktar så kommer du att få olika erbjudanden, men vi har valt att lägga upp vårt erbjudande på följande sätt.
Att köpa SEO tjänster om man endast har en startsida och en kontaktsida är ingenting vi vanligtvis rekommenderar. Den största anledningen till detta är att en startsida oftast fokuserar på flera saker och lätt kan bli grötig, iaf för Google som vill ge deras besökare ett så relevant resultat som möjligt. En startsida kanske ska vara med SEO anpassad för ert varumärke.
Vi rekommenderar istället att SEO används när man vill börja med separata sidor för sina olika tjänster och för de som säljer produkter via e-handel där det finns både produkt och kategorisidor.
Såklart är alla fall är helt unika och vi tar gärna ett första möte för att se hur vi kan hjälpa er ta fram en första sökordsanalys, detta brukar vara väldigt uppskattat.
Med hjälp av SEO Sökmotoroptimering kan vi driva trafik till din sida utan att skapa en enda annons – Ja du hörde rätt det är möjligt men inte alltid rätt väg att gå.
Vi har under våra år i branschen sett att det mest effektiva för kunderna är att starta med annonsering och SEO samtidigt och låta annonsering dra in trafiken först för att sedan låta sökmotoroptimeringen jobba mellan 3-6mån för att sedan börja optimeras för ännu högre placeringar och mer trafik.
SEO betyder Search Enginge Optimization och blir på svenska Sökmotoroptimering. Att Sökordsoptimera sin webbsida med SEO innebär att man arbetar med olika metoder för att man ska få sin sida att visas högre upp på Googles resultatlista den så kallade SERPen (Search Engine Result Page).
SEO kan göras på flera sätt men några av den vanligaste formen är on-page SEO där den största byggstenen är Teknisk SEO. Teknisk SEO är att man felsöker sidan från problem t.ex hastighetsproblem, mobilanpassningsproblem eller problem med sidor som länkar till 404 sidor. Det kan även vara att åtgärda sidor som saknar titel, rubriker, bilder eller meta information. Målet med teknisk SEO är att få upp din SEO poäng då detta är ett mätvärde Google använder för att berätta hur bra din sida presterar ur ett SEO perspektiv.
Att göra on-page SEO för oss börjar oftast med att man gör en Sökordsanalys på de ämnen som vi tillsammans med kunden kommit överens om i en workshop. Sökordsanalysen används för att förstå målgruppen och dess sökbeteende. Om vi ska hjälpa en kund att ranka på ett sökord på Google så är det för oss viktigt att veta hur mycket potential detta sökordet har innan vi börjar vårt arbete. Vi ser också hur stor konkurrens ett sökord har och vilka som är dina största konkurrenter på detta ordet. När sökordsanalysen är klar så påbörjas arbetet med att skapa Titlar, rubriker, frågeställningar och svar som kopplar ihop sökbeteendet med sökorden och all denna samlade informationen sparas sedan ner på en av era landningssidor.
Genom att Googla på SEO expert såklart, hehe SEO experter finns det massor av där ute vår rekommendation är att se till att innan ni börjar ert arbete med SEO sätt er ner tillsammans med er expert i en workshop där ni tillsammans ser över er verksamhet och tittar på sökbeteende och konkurrens. Först när detta är gjort kan er SEO expert gå vidare med sin sökordsanalys. Behöver ni hjälp så tar vi gärna ett möte för att se om vi är en bra match på ditt behov.
Vi återkommer till dig så snart vi kan
Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig så snart vi kan!