5 TikTok trender 2024

Snabblänkar till innehållet på vår UGC content sida

TikTok fortsätter att vara den mest populära appen bland målgrupperna 18 – 35 i mest spenderad tid per dag på appen samt flest öppningar per dag. Vi fortsätter att se hur TikTok kan användas både för att skapa varumärkesmedvetenhet, driva trafik eller skapa konverteringar för våra kunder. Har du inte utnttjat kraften från TikTok ännu, så läs denna guide för de trender vi ser kommer påverka plattformen mest under 2024. 

Don’t Make Ads Make TikToks

TikTok SEO

TikTok fortsätter att visa vikten av att du sökordsoptimerar dina videos, inte bara dina rubriker utan hela ditt manus. TikToks sökmotor analyserar både text och ljud.

Även kommentarer och hashtags är såklart viktiga för att din video ska prioriteras i sökresultatet på TikTok. 

För att lyckas med SEO på TikTok så behöver du förstå din målgrupps sökbeteende och skapa videos som fångar detta sökbeteende. 

TikTok UGC

Användargenererat innehåll som skapas tillsammans med kreatörer fortsätter vara populärt även 2024. Detta har under 2023 varit en av de mest lyckade strategierna av företag. 

UGC behöver nödvändigtvis inte vara att du använder stora influencers. Det kan också vara de som har en bra energi och som är duktiga på att skapa videos som utbildar eller underhåller tittarna. 

UGC är oftast videos som skapas av en kreatör men som sedan laddas upp på företagets konto. 

TikTok Effekter (CapCut)

Har du spenderat mer än 5 minuter på TikTok så har du garanterat sett dessa CapCut-effekter som du enkelt kan aktivera inne i appen. 

Du kan också använda TikToks egna videoredigeringsprogram CapCut och därifrån aktivera dessa effekter på din video. 

TikTok Live

Under 2024 är det dags att påbörja dina livesändningar på TikTok, detta kan handlar om allt från informationslives där du visar upp dina senaste produkter eller tjänster. Det kan vara intervjuer med experter eller kollegor i din bransch. 

Eller helt enkelt utbildningsvideos där du direkt delar med dig av din kunskap till din målgrupp på TikTok-plattformen. 

Produktplacering på TikTok

Vi kommer under 2024 gå mer ifrån att man pratar om en specifik produkt. Istället kommer man prata om någonting helt annat som fångar upp sin målgrupp och sedan kommer man under tiden använda produkten. 

Vi kommer fortsätta se företag som pratar om produkter som kommer tappa mer och mer räckvidd och engagemang under 2024 till förmån för de kreatörer som använder sig mer av produktplacering i sina videos. 

TikTok Ads Awards vinnare 2022 & 2023

FAQ
TIKTOK TRENDER 2024

Under 2024 kommer vi att få se trender som TikTok SEO, UGC, TikTok Live samt att vi går ifrån produktpresentation till produktplacering i videos. 

Att utnyttja kraften av TikTok-trender kommer kunna hjälpa dig och ditt företag att öka er räckvidd, skapa större förtroende för ert varumärke och att sälja mer av dina produkter eller tjänster. 

TikTok algoritmen är i ständig förändring och att förstå och utnyttja kraften av denna kommer vara en viktig del för att du ska kunna fortsätta utveckla din synlighet på TikTok under 2024. 

På TikTok så fungerar det allra bäst med användargenererat innehåll. Videos där man ser personer framför en kamera som är autentiska och följer riktlinjerna för TikTok-plattformen. 

Vi ser att influencer marketing på TikTok är någonting som är på väg att försvinna mer och mer då man idag inte nödvändigtvis behöver ha en stor följarskara för att skapa förtroende hos en målgrupp på TikTok. 
Istället ser vi hur användargenererat innehåll och där företag skapar interna kreatörer som har detta som en del av sin arbetsbeskrivning är det som fungerar bäst och kommer fortsätta göra detta 2024. 

Letar du efter en TikTok-byrå som kan skapa effekt och resultat på TikTok?

Bright Mind är Nordens ledande TikTok Byrå och har vunnit TikTok Awards både 2022 och 2023.