5 Trender du INTE FÅR MISSA 2023!

Snabblänkar till innehållet

Nu är det dags att sätta strategiska planer och budgetar inför 2023! 

Vi har sammanställt 5 trender som du inte får missa i din strategi & BUDGET!

GÖR INTE ANNONSER GÖR UGC CONTENT

En av de största flaskhalsarna för företag vi pratar med är content. Bild- & Videomaterial. De ser detta som en stor kostnad och något som tar otroligt mycket tid och resurser. 

Samtidigt ser användarna stor ökning i förtroende när de tittar på videos som har skapats av andra kunder alltså recensioner fast i videoform. 

Detta kan du göra för att skapa UGC content under 2023:

Använd Tiktok seo för att få ökad synlighet på google.

TikTok har blivit en viktig plattform för att du ska öka din synlighet på Google. Alla videos som laddas upp på TikTok blir nämligen scannade av Googles robotar och indexerade. 

Algoritmerna läser av allt innehåll i din video och hjälper dig att ranka högre på de ämnen som du fokuserar på i dina videos.

Därför bör du jobba med TikTok SEO 2023. 

Instagram reel får uppdaterad algoritm

Mark Zuckerberg gick nyligen ut och bekräftade hur han “missat” hur användarnas beteende har förändrats på sociala medier. Nu vill man inte längre endast se vad sina vänner och familj gör på sociala medier, nu är det mer fokus på att bli underhållen och/eller utbildad. Blir man det kan man scrolla i evigheter. 

Instagram kommer därför inom kort få en helt ny algoritm som fokuserar mer på just detta och kommer således bli mer likt TikTok, som har tagit stor plats och blivit en rejäl konkurrent till Meta. 

Här handlar det inför 2023 om att förstå beteendet och skapa videos som fångar upp det förändrade beteendet och bygga förtroende och relation med dina kommande kunder eller kollegor. 

Kreatörer skapar egna DIGITALA BUTIKER med sina favoritprodukter

Instagram gick nyligen ut med att de kommer att skala ner deras shoppinginnehåll i appen. Det de flesta missade var att det handlar inte om en nedskalning utan en förändring i beteende. År 2023 kommer bli året då kreatörerna har digitala showrooms i sina kanaler och promotar produkter de använder och gillar och blir således affiliates och tjänar pengar på de varor de säljer. 

Hur påverkar detta e-handlarna? Jo, butikerna kommer att behöva förhandla med kreatörerna kring olika typer av affiliateavtal. Redan nu kan du som kreatör skapa upp din alldeles egna Instagrambutik i appen och importera ditt flöde från en samarbetspartner. 

Klarna spotlight

Är du e-handlare så måste du ta en titt på Klarnas nya satsning där de nu har skapat en plattform som innehåller allt du som shoppar digitalt behöver och den är faktiskt riktigt smooth.

Appen innehåller sökfunktioner för att hitta produkter, erbjudanden och rabatter. Du kan se och hantera alla dina kvitton och beställningar. Du hantera alla betalningar och fakturor direkt i appen samt även all support. 

Men vad betyder detta för dig som e-handlare? Jo, appen har sin egen in-app browser som spårar användarnas beteende och sparar denna datan hos Klarna. Detta ger Klarna ett stort övertag då de med detta kommer kunna spåra och mäte 100% av sin effektivitet och all försäljning som skapats direkt från deras marknadsföringsinsatser i appen eller via deras partnerbutiker. 

LEVERERADE STRATEGIER OCH TRENDER 2022

FAQ
för dig som vill veta mer om trenderna för 2023

UGC är särskilt populärt på plattformarna TikTok och Instagram där byråer och företag har sett ett ökat engagemang och försäljning genom att använda sig av UGC content. 

UGC content innebär att företaget använder material som är inspelar av eller inspelat i samarbete med deras kunder men kan även vara av de som gör samarbeten eller partnerskap med företaget. 

UGC vs. IGC?
Det är många som förväxlar UGC content med IGC content men för oss är detta en stor skillnad och det förklarar vi mer i detalj under fliken IGC content. 

TikTok indexerar alla sina videos på sin egna webbplats tiktok.com, denna sidan indexeras sedan av Google. Det betyder att informationen i dina videos kommer att kunna synas på Google när man söker på just ditt ämne. 

Om du har ett kreatörs- eller företagskonto så kan du aktivera funktionen för att skapa din egna butik på instagram. Sedan på din startsida finns en knapp “Lägg till butik” ( Add Shop ). Här kan du aktivera din shop och synka denna till en produktkatalog som du äger eller har fått åtkomst till från en samarbetspartner. 

Om du har ett kreatörs- eller företagskonto så kan du aktivera funktionen för att skapa din egna butik på instagram. Sedan på din startsida finns en knapp “Lägg till butik” ( Add Shop ). Här kan du aktivera din shop och synka denna till en produktkatalog som du äger eller har fått åtkomst till från en samarbetspartner. 

Vill du ha hjälp att planera din strategi och budget för 2023?

Känner du att du inte är rätt person att stå framför en kamera? Har ditt marknadsteam fullt upp? Vill ni ha ett team av rutinerade UGC kreatörer för att starta upp er satsning med TikToks eller Instagram Reels? 

Vi på Bright Mind Agency har flera års erfarenhet av att skapa UGC content. Vi hjälper er att sätta upp en strategi tillsammans med en contentplan där vi tydligt går igenom vårt uppdrag tillsammans med er målsättning. 

Vi arbetar agilt och nära er som kund, vi ser oss gärna som er förlängda arm eller ert externa marknadsteam. 

För oss är relationen till er som kund allra viktigast!