5 effektiva metoder för din
MARKNADSföring black friday 2023

Snabblänkar till innehållet

Black Friday närmar sig och det har aldrig varit viktigare med att planera sin marknadsföring under denna kampanjhögtid för e-handel och fysisk handel. Det finns flera företag som lägger majoriteten av sin kampanjbudget under denna perioden och för att du ska kunna få ut effektiva resultat, krävs det planering, strategi och kreativitet. 

 

Här kommer några av våra mest effektiva metoder för hur du som företag kan lyckas skapa en effektiv strategi under Black Friday 2023. 

Marknadsföringsstrategi för Black Friday 2023!

Tyvärr är det alldeles för många som kör på med sina vanliga kampanjer och endast justerar lite budget under Black Friday, men det räcker inte för att du ska få ut det maximala av dina kampanjer. Vår rekommendation är att du redan nu sätter en strategi som inkluderar följande delar: 

– Erbjudanden
– Målsättning
– Kampanjer
– Målgrupper

– KPIer

och självklart budget. 

Planera dina erbjudanden för Black Friday 2023

Black Friday har exploderat och företag erbjuder 20, 30, 40 och ibland upp till 50% rabatt under sina Black Friday-kampanjer. Sanningen är att om du inte har de marginaler som krävs för att kunna ge minst 20% i rabatt och samtidigt kan gå med vinst så är det faktiskt bättre att du undviker att annonsera under Black Friday 2023. MEN, kolla in vårt tips i slutet hur du kan lyckas ändå. 

Förbered dina målgrupper för Black Friday 2023

Ja, visst är det viktigt med målgrupper och de flesta har någon form av retargeting i sina kampanjer. Men det de flesta glömmer bort är att engagemang är en av de mest effektiva målgrupperna på de flesta kanalerna under 2023.

Så för att du ska kunna få ut det mesta och börja bygga dina målgrupper tidigt, skapa organiskt innehåll som skapar engagemang, alltså likes, kommentarer, delningar och kanske låt folk vara med och rösta på vilka produkter du ska ha på erbjudande när väl Black Friday kommer. 

Skapa flera kreativa videos och bilder och nöj dig inte med en eller två.

Du kan tro dig veta exakt vilken bild eller video som kommer fungera men mest troligt vet du inte. Black Friday är också för kort för att du ska kunna testa flera olika. Så glöm inte att skapa så att du har minst 4 annonser i varje annonsgrupp så att du kan låta algoritmerna välja den som uppfyller ditt mål mest effektivt. 

 

Glöm inte heller att om du använder dig av videos i dina kampanjer, välja en automatisk omslagsbild på din video. En spännande omslagsbild kan vara helt avgörande för att din video ska konvertera, eller inte. 

Mät dina kampanjer med relevanta KPIer.

Under Black Friday är det otroligt många som annonserar på de sociala plattformarna och det är svårt för kampanjerna att få samma räckvidd som tidigare. Därför är det väldigt viktigt att du startar dina kampanjer i god tid så de är redo och schemalagda och godkända, helst några dagar innan de ska gå live. 

 

När du sedan mäter dina kampanjer, bestäm dig tidigt för en siffra du ska kolla på för att avgöra om du ska fortsätta med kampanjen/annonsgruppen/annonsen eller låta budgeten gå vidare till en annan kampanj.

T.ex får jag inget köp under 500:- så stänger jag av den.

eller 

Får jag inget köp efter 2000 visningar så stängs annonsen av. 

 

Detta är otroligt viktigt för att du ska få effektiva kampanjer som levererar bra ROAS och en bra total ROI för dina kampanjer. 

FAQ

Black Friday 2023 infaller detta året fredagen den 24 november. 

Black Friday 2023 är årets största rabattfest där majoriteten av Sveriges företag historiskt har erbjudit sina bästa kampanjer och rabatter under hela året. 

Flertalet företag har dock på senare år börjat att undvika Black Friday på grund av den otroliga köphets som ofta uppstår och de hänvisar då oftast till att det inte är miljövänligt att köpa för mycket saker utan brukar då istället erbjuda tips och råd hur man kan fräscha upp de saker man redan har eller kanske köpa begagnat. Du kan följa och se trenderna på Google trends.

Black Friday 2023 är en rabatthögtid som sker både fysiskt och digitalt och brukar vara något som majoriteten av Sveriges företag erbjuder på ett eller annat sätt. Håll utkik bland dina favoritaffär efter deras Black Friday-erbjudanden, det brukar vara väldigt förmånliga priser. 

Det är än så länge svårt att veta vilket företag eller butik som kommer ha det bästa erbjudandet under 2023. Vi rekommenderar dig att prenumerera på dina favoritbutikers sociala kanaler och nyhetsbrev, där brukar man få den senaste informationen snabbt och smidigt. 

Black Friday är endast fredagen den 24 november. 

På senare tid har det dock blivit populärt att köra sina kampanjer en hel vecka, detta har senare börjat kallas för Black Week. Black Week gäller då från måndagen den 20 november och avslutas på Black Friday den 24 november 2023.  

Black fredag är ett försvenskat begrepp som syftar till den stora rabattperioden Black Friday som 2023 är den 24 november. 

Black Week är den stora rabattperioden som 2023 sträcker sig mellan mellan måndagen den 20 november och fredagen den 24 november. 

Vill du veta hur vi kan ge dig rätt förutsättning för en lyckad Black Friday annonsering?

Vi hjälper dig och ditt företag att ta fram allt ifrån strategi, videos, bilder och även allting kring kampanjeuppsättning och optimering.

Hör av dig om du vill effektivisera dina kampanjer under Black Friday 2023.