5 trender som formade 2021 - SVT Morgonstudion

Clubhouse och ljud-boomen

Clubhouse var den plattform som tog världen med storm när den kom under Jan 2021. Den fick snabbt fäste och det var en perfekt tajming med att folk satt hemma och behövde någon att prata med. Under de kommande månaderna såg Facebook, Spotify och Twitter sina användare försvinna till förmån för Clubhouse. Redan till sommaren hade flera av aktörerna egna audio plattformar redo att lansera. När det var dags att gå tillbaka till kontoret så dog snabbt denna trenden ut och audio används nu mest för podcast men det finns en del aktivitet på twitter spaces samt Discord där det diskuteras i små nischade grupper. 

Metaverse & NFTer

Vad är metaverse?
– Kort förklarat är det ett digitalt universum, man ska kunna koppla upp sig, ha en avatar och ett helt liv på det digitala universumet och det har gjorts enorma satsningar där, dels Facebooks totala dedikation och tro på att det är the next big thing, men även stora företag som tex Nike köpte upp ett virtuellt skoföretag RTFKT som gör virtuella skor och NFTs för “metaverse” Så jag antar att ens digitala avatarer kommer behöva skor också 

NFT har det varit mycket prat om, vad innebär det? 
– Non fungible tokens, återigen kort förklarat så är det digital konst där man säljer det unika exemplaret, så som bara en kan ha originalet av mona lisa i vår fysiska värld så kan bara en ha originalet av en NFT i den digitala världen.  Detta året har sköljts över av NFT och delat internet i mitten, ena halvan som tror det är en fluga och hype och andra som är helt lyriska över det och tror det är framtiden.  Till exempel detta konstverk av Beeple som heter Everydays: the First 500 days som sålder för 69,3 miljoner dollar. Vilket gör det till det sjätte dyraste konstverket som någonsin har sålts

TikTok 2021

Tiktok har också fortsatt växa, hur har det påverkat 2021? 
Ja, TikTok nådde miljarden användare och är troligtvis betydligt fler nu. Tittar man i USA så blev det den mest nedladdade appen varje månad under 2021 vilket säger en hel del. TikTok har också gått om google och blivit världens mest populära hemsida 2021. 

Vi märker det då mediet har en enorm impact på andra plattformar också. Som de flesta är bekanta vid Netflix tvserie Squid Games som tog världen med storm mycket tack vare TikTok användare som delade innehåll om Squid Games. Fanns en period där det enda man scrollade var Squid Games memes och innehåll vilket också gjorde Squid Games till netflix överlägset mest sedda TV-serie med 1,6 miljarder timmar på dess första 28 dagar.. 1,6 miljarder timmar för att sätta det i någon relation så är det typ 182 000 år..